Een terugblik op

– Leiderschap en kennisontwikkeling
11 oktober 2016

Barbara Baarsma

NGL International organiseert drie a vier keer per jaar The World According To… om een nieuwe generatie leiders met elkaar te verbinden. Om elkaar scherp te houden en elkaar te inspireren. Because Leadership Matters.

Ditmaal waren we te gast bij de Rabobank. Nadat Bercan Günel onze ontbijtbijeenkomst heeft geopend neemt Barbara Baarsma ons mee in haar visie op leiderschap en kennisontwikkeling.

Barbara heeft inmiddels haar eerste zes maanden bij Rabobank er op zitten en legt uit waarom zij bewust heeft gekozen voor haar overgang naar de Rabobank. Zij benoemt met name het belang van kennisontwikkeling, alsook de maatschappelijke waarde die Rabobank wil leveren door samen met de klanten te bankieren en om een bredere maatschappelijke impact te maken. Een uitdaging waarvoor Barbara zich gepassioneerd voor inzet.

Sharing knowledge… kennis is macht, kennis delen is kracht. Kennis is de bouwsteen voor vertrouwen. Kennis wordt eveneens ingezet om waarde toe te voegen en mensen met elkaar te verbinden. Het is de rol van leiders om het juiste klimaat te scheppen om deze kennis daadwerkelijk te ontwikkelen en te delen.

Als leider deelt Barbara haar persoonlijke ervaringen op het vlak van kennisontwikkeling buiten de Rabobank, waarbij zij geheel uit haar comfortzone stapt door met scholieren het dilemma van ratio en emotie te ervaren. Hoe kun je emoties serieus nemen zonder ze te laten regeren? Dat is de food for thought die zij ons meegeeft. Als leider ben je immers een rol model. Doe “normaal”, voel je vrij om te twijfelen en werk samen door het delen van kennis zijn haar kernboodschappen voor succesvol leiderschap.

The World According To Barbara BaarsmaThe World According To Barbara BaarsmaThe World According To Barbara Baarsma

Annerieke Vonk, een van de oprichtsters van Stichting Vier het Leven, aangedragen door Barbara, houdt een gloedvol betoog over het beperken van een sociaal isolement onder ouderen door hen de kans te geven regelmatig deel te nemen aan een sociale activiteit. Zie hier het filmpje waar Annerieke naar verwees.

We eindigen deze inspirerende ontbijtbijeenkomst met een slotwoord van Wim Dufourné en zien jullie graag in het  nieuwe jaar tijdens een volgende The World According To

Tot dan en dank voor jullie komst.

In de tussentijd zijn we natuurlijk graag bereid om je te adviseren en bij te staan in veranderingen binnen jouw team en/of omgeving. Naar onze ervaring levert zelfs een oriënterend gesprek vele inzichten en vormt het een inspiratie bron. Bel ons.

Bercan Günel    Wim Dufourné    Bianca Boezewinkel