Opinie  – door Bercan Günel, 14 mei 2018

Het hoofdredactioneel commentaar in het FD, “Het kan ook zonder vrouwenquotum”, klinkt als verrassende journalistiek van deze krant, terwijl we in deze tijden juist een diepe scherpte in de financiële journalistiek nodig hebben.

Het commentaar lijkt een standpunt van het FD op basis van één casus (Nationale-Nederlanden) en doet geen recht aan de werkelijkheid.

Het feit wil dat vele bedrijven in Nederland zoals Intertrust, DSM Resins & Functional Materials, TU Delft, Accenture, Rabobank, Microsoft Nederland, ASR, enz. al meer dan 30% diversiteit aan de top hebben, vooral op posities met directe businessverantwoordelijkheid.

Ik wil graag ook opmerken dat vele van deze bedrijven, zeer ‘technische bedrijven’ zijn.

Deze organisaties laten zien dat genderdiversiteit wel degelijk bereikt kan worden; niet alleen in de ondersteunende functies, maar voornamelijk in de core business. De kern van het verhaal is dat deze ondernemingen al vele jaren effectief werk van diversiteit maken. De leiders van deze bedrijven nemen namelijk geen genoegen met beweringen dat er niet genoeg vrouwen zouden zijn. We kunnen anno 2018 concluderen dat als een bedrijf er niet in is geslaagd om voldoende gekwalificeerde vrouwen te vinden, dat zeker niet ligt aan (gebrek aan) de vrouwen.

Lees het volledige artikel op LinkedIn.